Den norske skistjernens uttalelse skaper sterke reaksjoner: – Det er galskap

I helgen kom Martin Johnsrud Sundby med en støtteerklæring til de russiske løperne som får delta i verdenscupen.
Den uttalelsen har vakt sterke reaksjoner i skiverden.

– Det er galskap. Det er helt utdatert. Vi er i 2017… Vi suspenderte utøvere for andre ting enn positive prøver i 2001-2002, sier lederen i det amerikanske antidopingbyrået (USADA), Travis Tygart, til TV 2.

Det internasjonale skiforbundet (FIS) sin beslutning om at russerne som er dopingutestengt fra OL skal få delta i verdenscupen vakte oppsikt sist uke. Dermed får Alexander Legkov, Maxim Vylegzjanin, Alexej Petuchov, Jevegenij Belov, Julia Ivanova og Jevgenia Sjapovalova gå i verdenscupen, på tross av utestengelse på livstid fra OL.

Under helgens minitour i Ruka uttrykte Martin Johnsrud Sundby at han støttet beslutningen. TV 2 spurte  33-åringen om han var bekvem med at russerne fikk stille til start i Ruka. Da svarte han:

– Ja, jeg er det. Rettssikkerheten fungerer slik jeg ønsker, man må ha håndfaste bevis. Det må være positive prøver for å kunne bli utestengt fra å gå skirenn.

Reaksjonene i kjølvannet av uttalelsen har vært sterke.

Tygart i USADA betegnet uttalelsen som «galskap», før han la til:

–  Alle som har ressursene til å ligge et steg foran testerne, vil gjøre akkurat det. Så vi må ha et system der vi kan utestenge utøvere som bryter reglene, selv uten positive prøver. Og ni av ti som blir utestengt for doping blir utestengt på en annen bakgrunn enn en positiv prøve.

WADA-president Craig Reedie har også kritisert Johnsrud Sundbys utspill.

Den norske løperen har selv vært utestengt for doping, noe som kanskje gjør situasjonen enda litt mer betent.