Iran legger igjen en lapp i VM-garderoben etter strenger regler i USA

Det iranske landslaget ankom fotball-VM under strenge regler midt i pågående spenninger mellom Iran og USA. Selv om de var pålagt å forlate USA umiddelbart etter sine to første kamper, gjorde de iranske spillerne sin posisjon klar. Etter kampen i Los Angeles på søndag la de igjen en lapp i garderoben som verden kunne se.

Irans deltakelse i fotball-VM, som delvis holdes i USA, har skapt sterke følelser midt i pågående spenninger mellom de to landene.

I flere uker var det usikkert om iranske spillere i det hele tatt ville få innvilget amerikansk visum. Etter en lang periode med usikkerhet godkjente amerikanske myndigheter endelig visum for spillerne bare 10 dager før åpningskampen deres.

Imidlertid ble ikke alle medlemmer av den iranske delegasjonen godkjent. Det iranske fotballforbundet bekreftet at flere «nøkkelmedlemmer i ledelsen og administrasjonen» ble nektet adgang.

Blant de berørte er angivelig laglederen, to analytikere, mediesjefen og en representant fra Irans utenriksdepartement, noe som betyr at de ikke kunne reise til USA for turneringen.

På grunn av konflikten med USA fikk ikke det iranske landslaget lov til å holde seg i USA. Besøksvilkårene deres har vært strenge: de kunne bare reise inn i USA på kampdagen og måtte reise samme kveld, og ha basen sin i Tijuana i Mexico, under turneringen.

Iran i VM

Avgjørelsen har blitt møtt med kraftig kritikk fra det iranske landslaget. I et intervju med Independent kritiserte Irans landslagssjef Amir Ghalenoei avgjørelsen og sa at den har gjort det stadig vanskeligere for laget å forberede seg. Han stilte nylig spørsmål ved hvorfor amerikanske myndigheter ser ut til å være villige til å gi laget hans større reisefleksibilitet for den siste gruppespillkampen, men ikke for de to første kampene.

– Vi klarte bare å trene halvparten av tiden vi vanligvis bruker på trening», sa Ghalenoie ifølge Reuters.

– Vi ønsket å ha optimal fysisk og teknisk forberedelse.

– Se på det belgiske laget. De ankom i går midt på dagen. De har klart å få til skikkelig trening.

Amir Ghalenoei fortsatte: – For den tredje kampen har de latt oss ta våre egne avgjørelser når det gjelder planlegging av reisen. Men problemet mitt er: hvorfor lot de oss ikke komme tidligere for de to første kampene også? Hvis de har klart å gjøre dette nå, hvorfor gjorde de ikke det for vår første kamp og for denne kampen?

Så langt har det iranske landslaget tapt én kamp og spilt én uavgjort i VM. Selv om deltakelsen deres har vært kontroversiell, skaper spillerne nå overskrifter av en annen grunn.

Iran la igjen en lapp i VM-garderoben

Etter 0-0-kampen mot Belgia på søndag, dro det iranske laget til flyplassen for å returnere til Mexico. Før avreise la de igjen en lapp i garderoben.

«Fra det gamle Persia for tusenvis av år siden til dagens siviliserte Iran, er Irans ånd fortsatt levende og standhaftig», sto det i brevet, som ble delt på sosiale medier av Irans fotballforbund og spissen Ramin Rezaeian.

«Vi kom til Los Angeles med stolthet, konkurrerte med ære og dro med verdighet. Takk, Los Angeles, for gjestfriheten. Og takk til hver iraner som ga sitt hjerte, sin stemme og sjel for Iran gjennom disse 180 minuttene», fortsatte det. «Måtte fred, respekt og vennskap seire blant alle nasjoner.»

Det iranske laget spiller sin tredje VM-kamp mot Egypt i Seattle lørdag.

LES MER:

 

Les mer om...