Bildene av Martin Ødegaard og Arsenal vekker sterke reaksjoner

Martin Ødegaard og Arsenal er klare for finalen i Champions League. Bildene av feiringen etter kampslutt vekker reaksjoner.

Norges landslagskaptein Martin Ødegaard bærer også kapteinsbindet for storklubben Arsenal. De har vært flere sesonger med «nesten» for London-klubben de siste årene, men nå er de på vei til å både vinne Premier League for første gang siden 2004, og har nå tatt seg til sin første Champions League-finale siden 2006.

Det skjer etter at de vant 1-0 på Emirates Stadium mot Alexander Sørloths Atletico Madrid tirsdag. Bukayo Saka sin scoring betydde at engelskmennene vant oppgjøret 2-1 sammenlagt.

Kaptein Ødegaard var i ekstase etter kampslutt. Han har slitt med skadetrøbbel og med å finne formen denne sesongen, og har ikke vært like delaktig som i tidligere sesonger.

– Den er sjuk. Ubeskrivelig. Det er noe man har drømt om hele livet. Det å kunne spille en CL-finale er virkelig stort, sier Ødegaard til TV 2.

Arsenal får vite onsdag kveld om de kommer til å møte Bayern München eller Paris Saint-Germain i finalen. PSG leder oppgjøret 5-4 etter det første oppgjøret. Finalen skal spilles i Budapest 30. mai.

Arsenal kritiseres

Arsenals spillestil har fått kritikk av mange denne sesongen. I den første halvdelen av sesongen så «The Gunners» ut til å utnytte dødballsituasjoner til det fulle. Mange har omtalt Mikel Artetas taktikk som «kjedelig».

Likevel ligger Arsenal an til å vinne Premier League, med fire kamper igjen av ligaen. Arsenal har nå også en god mulighet til å vinne Champions League for første gang i klubbens historie.

Derfor var det ikke rart at feiringen sto i taket etter kampslutt mot Atletico Madrid. Det har fått flere til å reagere. Blant dem er tidligere Manchester United-stjerne og Champions League-vinner Wayne Rooney.

– De fortjener å være i den posisjonen de er nå, men de har ikke vunnet ennå. Jeg syns feiringene er for mye. De kan feire skikkelig hvis de vinner.

Andre legender tok litt lettere på Arsenals feiring. Tidligere Arsenal-spiss Ian Wright mener at laget har all rett til å feire.

– Arsenal-fans, la meg si dere noe; Nyt denne. Feirings-politiet vil komme, men ikke bry dere om det. Nyt følelsen. Fotball handler om følelser, og dette er et stort øyeblikk.

LES MER: